En viktig del av resan är att få ta del av landets shoppingutbud. Drygt 7 av 10 (74 procent) av svenskarna brukar alltid köpa souvenirer eller klädesplagg under semesterresan.
I topp ligger märkesprodukter, kopior av kända märkesvaror samt lokalt tillverkade kläder och skor. Svenskarna har även en förkärlek till kylskåpsmagneter. Det visar Vings senaste undersökning Resepanelen där 7 119 personer svarat på frågor om sina res- och semestervanor.
Förutom märkesprodukter, kopior och lokalt tillverkade kläder föredrar knappt 3 av 10 (27 procent) att inhandla lokalt producerad dryck medan 26 procent gärna köper hem kryddor.
– Att få ta del av ett annat lands shoppingutbud är en stor del av upplevelsen på resan för många. Shoppingen utomlands är ofta annorlunda och mer inspirerande än här hemma i Sverige, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.
Populäraste inköpen under resan: (tre svarsalternativ möjliga)
1. Märkeskläder, skor och väskor 38 procent
2. Kopior av kända märkesvaror 37 procent
3. Lokalt tillverkade skor och kläder 27 procent
4. Lokalt producerad dryck 27 procent
5. Kryddor 26 procent
6. Strandkläder 22 procent
7. T-shirt med tryck eller resmålsnamn 14 procent
8. Kylskåpsmagneter 12 procent
9. Mat 11 procent
10. Annat 7 procent
Om Resepanelen: Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Den här panelen har besvarats av cirka 7 119 personer, som är medlemmar i Vings resepanel. Undersökningen genomfördes under september månad. Urvalet är ett s k bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.